Van losse e-health naar één regionaal zorgplatform – zo pakt De huisartsenconnectie het aan
E-health is inmiddels niet meer weg te denken uit de eerstelijnszorg. Zeker niet in Zeeland, waar Lobke Bron als teamleider bij De huisartsenconnectie meebouwt aan een regionaal platform dat huisartsen, gemeenten en GGZ-aanbieders met elkaar verbindt. In dit interview deelt ze haar ervaringen vanuit de praktijk: over samenwerken via Evie, het levend houden van digitale zorg en de kansen om regionaal nog meer impact te maken.
Samen bouwen aan regionale mentale zorg
E-health is bij De huisartsenconnectie al jarenlang onderdeel van de zorg. Ze werkten eerst met een andere e-health aanbieder en zijn een tijd geleden overgestapt naar Evie. De overstap kwam voort uit een duidelijke ambitie: samenwerken op regionaal niveau. "Evie bood die mogelijkheid. Met één platform dat domeinoverstijgend wordt gebruikt door huisartsen, POH’s, gemeenten en GGZ-aanbieders én dat meerdere functionaliteiten biedt (zoals ook consultatie en triage), kunnen we patiënten écht goed begeleiden."
Volgens Lobke maakt zo'n platform het voor iedereen eenvoudiger en vergroot het de kwaliteit van zorg. "Idealiter start iemand bij de gemeente met een preventieve module, komt daarna bij de huisarts en pas als het echt nodig is bij de GGZ."
In sommige regio’s kunnen mensen al zelf preventieve modules openen via de gemeente. In Zeeland is dat nog niet mogelijk, maar het is volgens Lobke wel een logische volgende stap. "Dan kun je mensen al in een vroeg stadium ondersteunen, nog voordat ze bij de huisarts terechtkomen." Ook hoopt ze dat andere grote GGZ-aanbieders zich aansluiten. “We zijn in gesprek met verschillende partijen, en als zij aansluiten, kunnen we de samenwerking in de regio nog verder versterken."
Volgens Lobke maakt zo'n platform het voor iedereen eenvoudiger en vergroot het de kwaliteit van zorg. "Idealiter start iemand bij de gemeente met een preventieve module, komt daarna bij de huisarts en pas als het echt nodig is bij de GGZ."
In sommige regio’s kunnen mensen al zelf preventieve modules openen via de gemeente. In Zeeland is dat nog niet mogelijk, maar het is volgens Lobke wel een logische volgende stap. "Dan kun je mensen al in een vroeg stadium ondersteunen, nog voordat ze bij de huisarts terechtkomen." Ook hoopt ze dat andere grote GGZ-aanbieders zich aansluiten. “We zijn in gesprek met verschillende partijen, en als zij aansluiten, kunnen we de samenwerking in de regio nog verder versterken."
Geen vervanging, wel verrijking
Lobke benadrukt dat e-health geen vervanging is van zorg, maar een krachtige aanvulling. "Als POH GGZ heb ik gezien hoe waardevol het is als mensen zelf in hun eigen tijd aan de slag kunnen. Het geeft regie. En je kunt dingen terugkijken, oefenen, in je eigen tempo werken."
Daarnaast verrijkt het je zorgaanbod: "Niet iedereen leert op dezelfde manier. De een wil praten, de ander kijkt liever een filmpje of maakt een oefening. E-health maakt het mogelijk om daar beter op aan te sluiten."
Daarnaast verrijkt het je zorgaanbod: "Niet iedereen leert op dezelfde manier. De een wil praten, de ander kijkt liever een filmpje of maakt een oefening. E-health maakt het mogelijk om daar beter op aan te sluiten."
"We kunnen niet meer zonder e-health. De druk op de zorg, het tekort aan mensen en de groeiende mentale klachten — e-health helpt om zorg toegankelijk te houden."
Van implementatie naar adoptie: hoe houd je het levend?
Toch is het gebruik van e-health niet voor iedereen vanzelfsprekend. "De meeste collega’s pakken het meteen goed en enthousiast op, anderen vinden het spannend of hebben extra hulp nodig. Dat is niet erg, die hulp is er."
Bij de Huisartsenconnectie is e-health structureel onderdeel van de agenda. "We bespreken het in werkoverleggen, delen successen, en organiseren ieder jaar een training met Geert Sleutjens, de e-health trainer van Evie. Hij kent het werk als praktijkondersteuner en sluit heel goed aan bij de vragen vanuit het werkveld."
Een praktische tip die Lobke vaak geeft: "Begin klein. Kies één module die je kent, zoals ACT — die is populair en veel mensen zijn daarin getraind. Dan leer je het systeem kennen zonder dat de inhoud nieuw is."
Bij de Huisartsenconnectie is e-health structureel onderdeel van de agenda. "We bespreken het in werkoverleggen, delen successen, en organiseren ieder jaar een training met Geert Sleutjens, de e-health trainer van Evie. Hij kent het werk als praktijkondersteuner en sluit heel goed aan bij de vragen vanuit het werkveld."
Een praktische tip die Lobke vaak geeft: "Begin klein. Kies één module die je kent, zoals ACT — die is populair en veel mensen zijn daarin getraind. Dan leer je het systeem kennen zonder dat de inhoud nieuw is."
Wat levert het op? Meer dan je denkt.
"Ik hoop dat mensen gaan inzien dat e-health niet alleen goed is voor de patiënt, maar ook het werk leuker maakt. Je doet ertoe, je kunt echt iets betekenen. Het helpt mensen groeien, sterker worden, veerkrachtiger."
En ja, het is declarabel
Een belangrijk punt dat vaak vergeten wordt: e-health-taken zijn gewoon te declareren. "Ik zeg altijd: blok tijd in je agenda. Als je vier dingen kunt doen in een half uur, is dat soms efficiënter dan één fysiek consult. Dat maakt het ook voor huisartsen aantrekkelijker."
“Wij kunnen niet meer zonder e-health”
Lobke is stellig: "We kunnen niet meer zonder. De druk op de zorg, het tekort aan mensen en de groeiende mentale klachten — e-health helpt om zorg toegankelijk te houden." Voor jongere generaties is digitaal werken vanzelfsprekend. "Ouderen vinden het soms spannend, maar dat mag geen reden zijn om het niet aan te bieden."
Consultatie en triage: alles door Evie geregeld
Naast de e-healthmodules maken ze in Zeeland ook gebruik van triage en consultatie via Evie. "Dat werkt erg prettig. Triage zit in het platform van Evie en de Evie GGZ-consultatiefunctie zit in Zorgdomein, daar kunnen praktijkondersteuners en huisartsen doorverwijzen en specialisten raadplegen. Evie regelt dat helemaal en ontzorgt ons daar echt mee. Normaal moet je als praktijk alles zelf regelen: van het binnenhalen van de vragen tot het zorgen dat ze binnen een paar dagen beantwoord worden, inclusief de afhandeling van de betaling. Nu wordt dat zorgvuldig voor ons uit handen genomen.
De zorgverleners die er gebruik van maken ervaren het als heel prettig. Huisartsen en POH’s die een consultatievraag stellen via Zorgdomein krijgen meestal binnen drie dagen een antwoord. Als het nodig is, kan er ook een telefonisch contactmoment worden georganiseerd tussen patiënt en specialist. Dat helpt om verwijzingen naar de GGZ te voorkomen — en voorkomt dat klachten verergeren terwijl mensen op een wachtlijst staan. Op het moment dat je op deze manier een korte vraag kunt stellen en iemand direct kunt helpen, levert dat op allerlei vlakken winst op."
Toch merkt Lobke dat de consultatiefunctie niet altijd top of mind is. "Ik hoor vaak: 'Oh ja, dat was er ook nog.' Dat laat zien dat je het levend moet houden. Herhalen, benoemen, delen."
De zorgverleners die er gebruik van maken ervaren het als heel prettig. Huisartsen en POH’s die een consultatievraag stellen via Zorgdomein krijgen meestal binnen drie dagen een antwoord. Als het nodig is, kan er ook een telefonisch contactmoment worden georganiseerd tussen patiënt en specialist. Dat helpt om verwijzingen naar de GGZ te voorkomen — en voorkomt dat klachten verergeren terwijl mensen op een wachtlijst staan. Op het moment dat je op deze manier een korte vraag kunt stellen en iemand direct kunt helpen, levert dat op allerlei vlakken winst op."
Toch merkt Lobke dat de consultatiefunctie niet altijd top of mind is. "Ik hoor vaak: 'Oh ja, dat was er ook nog.' Dat laat zien dat je het levend moet houden. Herhalen, benoemen, delen."
Samen sterk met Evie
De samenwerking met Evie waardeert ze enorm. "Het is een fijne club. Betrokken mensen met hart voor de zorg. We maken ook gebruik van de scholingsmogelijkheden voor POH-GGZ via Praktijksteun — de kwaliteit is goed, de insteek is oprecht. Dat werkt gewoon prettig samen."