Whitepaper: Tien tips om de wachttijden voor GGZ problematiek in uw huisartsenpraktijk te verkorten
Review
Ik weet niet of het haalbaar is om alle wachttijden in Nederland te verkorten, maar met deze whitepaper heb je in elk geval een mooi overzicht aan mogelijkheden van wat je kunt doen om wachttijden voor patiënten zinvol te overbruggen.
Alex Maas
POH-GGZ / Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
In deze whitepaper lees je wat je als huisarts, praktijkmanager, POH-GGZ of POH Somatiek zélf kunt doen om de wachttijden voor jouw GGZ-patiënten zo kort mogelijk te houden.
Al in 2022 luidde GGZ Nederland de noodklok omtrent de lange wachttijden na verwijzing door de POH-GGZ en huisarts. De huisartsenzorg voor patiënten met lichte psychische klachten komt hierdoor in de knel.
Zo schrijft de Landelijke Huisartsen Vereniging: “De problemen in de toegang tot de GGZ zijn voor veel huisartsen een doorn in het oog. Patiënten die u verwijst naar een ggz-instelling, maar vervolgens op een lange wachtlijst belanden en in de tussentijd bij u aankloppen om toch enige hulp te krijgen. Patiënten met complexe problemen die van plek naar plek worden verwezen, omdat ze nergens goed ‘passen’. De voorbeelden zijn legio en het stapelt allemaal op in de huisartsenpraktijk.”
De ontstane problemen zijn niet door één organisatie op te lossen. Het betreft namelijk grotendeels een structuurprobleem waar de gehele keten bij betrokken is. Er kan daarentegen wel invloed uitgeoefend worden op het organiseren en structureren van zorg binnen de regio. Ook kun je zelf een aantal stappen nemen binnen de praktijk.
Al in 2022 luidde GGZ Nederland de noodklok omtrent de lange wachttijden na verwijzing door de POH-GGZ en huisarts. De huisartsenzorg voor patiënten met lichte psychische klachten komt hierdoor in de knel.
Zo schrijft de Landelijke Huisartsen Vereniging: “De problemen in de toegang tot de GGZ zijn voor veel huisartsen een doorn in het oog. Patiënten die u verwijst naar een ggz-instelling, maar vervolgens op een lange wachtlijst belanden en in de tussentijd bij u aankloppen om toch enige hulp te krijgen. Patiënten met complexe problemen die van plek naar plek worden verwezen, omdat ze nergens goed ‘passen’. De voorbeelden zijn legio en het stapelt allemaal op in de huisartsenpraktijk.”
De ontstane problemen zijn niet door één organisatie op te lossen. Het betreft namelijk grotendeels een structuurprobleem waar de gehele keten bij betrokken is. Er kan daarentegen wel invloed uitgeoefend worden op het organiseren en structureren van zorg binnen de regio. Ook kun je zelf een aantal stappen nemen binnen de praktijk.