Tips beeldbellen

Een paar tips voorafgaand aan beeldbellen zijn:

  • Je kunt videobellen gebruiken op je computer, laptop, mobiel of tablet. Maak gebruik van Google Chrome, tenzij je wilt videobellen op een iPhone of iPad. Gebruik dan de browser Safari. Zorg dat deze internetbrowser up-to-date is. Het beeldbellen werkt niet via Internet Explorer.
  • Geef je internetbrowser toestemming om je camera en microfoon te gebruiken.
  • Gebruik een apparaat niet ouder dan vijf jaar, bij voorkeur zelfs niet ouder dan drie jaar.
  • Om een beeldverbinding tot stand te brengen moet je ingelogd zijn op het e-healthplatform en moet er een account aangemaakt zijn of worden voor de patiënt.
  • Het is aan te raden om met de patiënt af te spreken hoe laat jullie elkaar online ’treffen’.
  • Heb jij of de patiënt geen webcam of geluid op de PC of laptop? Dan is het beeldbellen via telefoon ook mogelijk. Voor beeldbellen via de telefoon dien je hiervoor via de internetbrowser op je telefoon naar het e-healthplatform te gaan. De Minddistrict app beschikt (nog) niet over deze nieuwe functionaliteit.

Een paar tips om de kwaliteit van het beeldbellen te verbeteren zijn:

  • Andere programma’s (bijv. een andere videobelapplicatie) op je apparaat kunnen het beeld en/of geluid bezet houden, waardoor je geen beeld of geluid hebt in het e-healthplatform. Zorg ervoor dat je programma’s waar de camera en/of microfoon worden gebruikt correct worden afgesloten.
  • Beeldbellen vraagt veel van je internetverbinding, belast je netwerk dus niet teveel met andere apparaten. Indien meerdere apparaten gebruikmaken van je thuisnetwerk, kan dit invloed hebben op de internetkwaliteit.
  • Een herstart van je apparaat of modem óf het herladen van de pagina kan soms onverklaarbare problemen oplossen.
  • Wanneer de internetkwaliteit niet goed genoeg is, wordt de camera automatisch uitgeschakeld. Het gesprek kan op dit moment wel nog worden voorgezet.

Aangezien de technische kwaliteit van het beeldbelgesprek afhangt van de zwakste schakel in het gesprek, hoeft het probleem niet altijd bij jou te liggen maar kan het ook aan de hardware, software of het netwerk van de patiënt liggen.